יום ראשון, 28 ביוני 2015

התנודות בתעשיית הנפט העולמית

מחיר חבית נפט תלוי בהתפתחות הכלכלה העולמית ובמקביל גם משפיע עליה. מערכת היחסים הייחודית הזו בין המשאב לבין הכלכלה סופגת לא מעט תנודות בשנים האחרונות. למרות הזינוק המשמעותי של מחירי הנפט בשנת 2008 ולאחר מכן בשנת 2010, לא נרשמה אינפלציה קיצונית. הסיבה לכך היא סביבת הריבית הנמוכה והצטרפות גורמים גלובאליים.

מצד שני, הירידה במחירי הנפט כפי שבאה לידי ביטוי בשנים האחרונות תורמת להתפתחות דפלציה במדינות המפותחות וגם בישראל. השאלה היחידה כעת היא כיצד יתנהגו מחירי הנפט עם העלייה הצפויה של הריבית בארצות הברית. לרוב עלייה בריבית מאופיינת בעלייה באינפלציה ובמקביל ירידת שערים בשוק ההון והנפט אמור להיות מושפע מכך באופן ישיר.

התנודתיות הקיימת בתעשיית הנפט העולמית היא תוצאה של שני תהליכים מתנגשים. תהליך אחד שמתרחש החל מהמחצית השנייה של שנת 2015 הוא עלייה באינפלציה ולכן עלייה במחירי הנפט. התהליך השני הוא עלייה בריבית שדווקא תלחץ מטה את שוק המניות ותשפיע לרעה על מחיר הנפט. יתרה על כך, אין להתעלם מהגורם הגיאופוליטי ותמיד כדאי להביא בחשבון את ההתקדמות הטכנולוגית.

מה הקשר בין טכנולוגיה לבין מחיר הנפט?

הצפי לגידול בביקוש לנפט ובייצור העולמי הוא בין היתר תוצאה של טכנולוגיה מפותחת. ככל שאמצעי הטכנולוגיה צוברים תאוצה ומשמשים לצורך ביצוע עוד ועוד פעולות בעולם המערבי ובמדינות העולם השלישי, מחיר הנפט עולה בגלל הביקוש הגבוה. לחילופין, אפשר לראות דוגמא מצוינת לאופן בו התנודות במחירי הנפט גורמות להתפתחות טכנולוגיות חסכוניות בתעשיית הרכב. ככל שהמחיר של הנפט עולה כך נדרשות היצרניות למצוא פתרונות יצירתיים. תאגידי רכב ענקיים כמו מרצדס או פולקסווגן בוחנים כל הזמן אפשרויות של שכלול מנועים, הפחתת צריכת דלק ועוד. גם המעבר לגז נמצא מעבר לפינה וצפוי לקבל ביטוי בחלק ממערכות הרכב החדשות.

הנקודה היא שקיים קשר ברור ומובחן בין טכנולוגיה לבין מחיר הנפט. השימוש בנפט הוא זה שמאפשר את ייצור הכלים הטכנולוגיים, בעוד הם משפיעים חזרה על רמת הביקוש וגם קובעים את אופי ההתנהגות בשוק. הבעיה היא שהמרכיב הטכנולוגי קשה לחיזוי ולכן כמעט לא ניתן לנבא מה יהיו מחירי הנפט בשנים הבאות. פיתוחים טכנולוגיים כמו ביקוע הידראולי והנעה חשמלית משפיעים על ההיצע והביקוש ומקשים על מתן תשובה ברורה להתנהגות המחירים.

בשורה התחתונה, סביר להניח שהתנודתיות בנפט תמשיך להיות חלק בלתי נפרד מהמסחר במשאב הזה. התנודתיות מאז ומעולם אפיינה את הנפט והפכה אותו למרכיב שקשה להתנהל איתו בשוק ההון. העובדות הבטוחות הן שארצות הברית צפויה להישאר הצרכנית המובילה של נפט ושמחיר הנפט מושפע מאירועים גלובאליים לא פחות מאשר מהתפתחויות טכנולוגיות. מחיר הנפט הוא גורם המשפיע על כל אחד מאיתנו גם באופן ישיר ובמחירי הדלק והתחבורה, וגם באופן עקיף במחירי המוצרים והשירותים.