יום שלישי, 27 באוקטובר 2009

הריאל הברזילאי (BRL)

ב – 1994 הציג שר האוצר הברזילאי קרדוזו את "תכנית הריאל" והצמיד את מטבע הריאל הברזילאי לדולר האמריקאי. התוצאות לא איחרו לבוא והכלכלה זינקה, בעיקר בזכות תאגידים גלובאליים מענף הרכב שחזרו לייצר בברזיל (פולקסוואגן, ג'נרל מוטורס, פורד). השגשוג הכלכלי הפך את שר האוצר קרדוזו למועמד מוביל לנשיאות, ואכן בשנת 1995 קרדוזו נכנס לתפקיד זח. מדיניות ההפרטה שניהל עד 1997, ושהגיעה לשיאה במכירת מחצית חברת הכרייה הממשלתית "ולה דו ריו דוסה"2, זכתה, מצד אחד, לביקורת על הפקרת אוצרות הטבע של ברזיל ומכירתם לידיים זרות, ומצד שני, הביאה לפריחה כלכלית חסרת תקדים שמיצבה את ברזיל ככלכלה השמינית בגודלה בעולם. ההשקעות הזרות בברזיל באו בעיקר מארצות הברית ואירופה כשב – 1998, ארבע מתוך עשר החברות הגדולות בברזיל היו אמריקאיות – GM, פורד, אקסון וטקסקו. בשנת 2002 ניצח במירוץ לנשיאות "לולה" דה סילווה, שמאז מוביל את כלכלת ברזיל קדימה, מתמרן בין משקיעים זרים ואינטרסים מקומיים, בין כלכלת שוק ורפורמות סוציאליות, ומצעיד את ברזיל לכיוון עתיד גלובלי.

תאגידים ברזילאים מובילים: פטרובראס, טלפוניקה, AMBEV